Haasteellista oli saada passi ja viisumi edellisenä iltana, kun seuraavana aamuna oli jo lento Souliin. Onneksi sekä minun, että Irjan passit tulivat. Parin tunnin lento Shanghaista Souliin meni mukavasti kiinalaisen lentoyhtiön siivin. Soulin kentältä oli mukava bussikuljetus hotelliimme ja hintakin oli vain 14000 Won´ia eli n. 7 euroa. Matka tältä kauemmalta Incheon kansainväliseltä kentältä keskustan hotelliimme kesti noin 50 min.

Soulia halkoo Hanggang joki ja sen pohjoispuolella on ns. vanha kaupunki ja downtown, jonka nähtävyyksiin keskityimme. Ensimmäisenä huomiomme kiintyi maastoon; sen mäkiin ja laaksoihin, kun Shanghai on yhtä tasaista ”aakeeta laakeeta”. Heti hotelliin majoittumisen jälkeen Katan tuttava Jere tuli hakemaan meidät lounaalle.

Söimme paikallista Kimchi-keittoa, joka tarjoillaan jääkylmänä suurten jääkuutioiden kera. Keitto on korealaiseen tapaan hyvin ”spice”.

Lounaan jälkeen ehdimme vielä 2 tunnin kaupunkikierrokselle bussilla, jossa oli eri kielillä selostukset. Hinta oli 10000 Won ja kyydistä sai jäädä ja nousta takaisin päivän aikana niin monta kertaa kuin halusi. Me teimme koko kierroksen kerralla, saadaksemme yleiskuvan kaupungista ja sen nähtävyyksistä. Ajoimme ohi presidentin palatsin

Illan jo pimetessä hakeuduimme italialaiseen pizzaravintolaan syömään, jossa pizza ja 3:een pekkaan jaettu valkkaripullo maksoi 35000won. Huomasimme kaupungin siisteyden ja miesten mustat työpuvut. ihmistyövoima on kallista, joten tarjoilijoita ravintoloissa on hintsusti eikä expatriootti palkoilla yleensä voi ayi´ta pitää, joten kotihommat siellä on itse hoidettava. Muutoinkin Korealaiset ovat sisäänpäin lämpiäviä eli made in China tuotteita oli yllättävän vähän. Kaikissa tuotteissa yleensä luki made in Korea. Nokian kännyköitäkään on turha sieltä hakea.

Aamiaiset nautimme eri pikku ravintoloissa, joita oli siellä tuhkatiheään. Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului käynti Gyeongbokgung´in palatsialueella, josta tulee Pekingin ”Kielletty kaupunki” mieleen. Palatsialue on vain paljon pienempi useine paviljonkeineen ja suurine piha-alueineen.

Sattumoisin pääsimme seuraamaan palatsin portilla tapahtuvaa aamuista vahtiseremoniaa.

Lounaan jälkeen ehdimme vielä noin kilometrin päässä oleville Namdaemun markkinoille, jotka kovasti muistuttivat Shanghain Vanhan kaupungin markkinakatuja. Tavara vain oli kalliimpaa kuin täällä Kiinassa, joten ostohaluja meillä ei liiemmin syntynyt ja sitä paitsi olemme kaikki siitä saaneet täällä jo tarpeeksemme.

Illan suussa Jere taas kuskasi meidät Soul-Towerin ja kukkulan takana olevalle Itaewon´in ravintola- ja ostoskaduille, jossa nautimme Jeren perheen kanssa tyypillisen Korealaisen Barbique illallisen.

Ilma tuntui lämpenevän päivä päivältä ja meidän talviset vaatteemme alkoivat käydä liian lämpimiksi.  Viimeisenä aamuna pilvet roikkuivat kaupungin yllä siihen malliin että sataa ei sada. Kävelimme kuitenkin aamiaisen jälkeen Soul´n rautatieaseman ostoskeskuksiin. Sieltä palatessamme näimme kodittomien majoitukset maantien alikulussa.

Useaan otteeseen ylitimme keskustan läpi virtaavan kauniin "Cheonneggye Stream" virran, joka oli reunustettu korean lipuin.

Ehdimme poiketa Korealaisessa tavaratalossa sekä kalliissa duty-free tavaratalossa, jossa emme edes hintoja kehdanneet kysyä. Ehkä saimme hyvän kuvan Soulista ja Korealaisesta elämäntyylistä.