Niinhän se loma vain pääsi alkamaan melkein 5 tunnin lennon myöhästymisestä huolimatta. Suora lento Jyväskylästä Gran Canarialle oli miellyttävä.

Bahia Felizin Orqidea-hotellin all inclusive palvelu teki tehtävänsä, painoa tuli 1,5 kg lisää kaiken järkeilyn ja pihistelyn jälkeenkin, mutta jälkkärit olivat niin ihania.

Ilmat vaihtelivat täysin aurinkoisesta, puolipilviseen ja yhtenä päivänä losotti sitä kultaa (=vettä) canarialaisten mieliksi ja huviksi taivaan täydeltä. Onneksi sinä päivänä oli ohjelmassamme suuri saarikierros ja matkasimme päivän muutoinkin bussissa.

Matkasimme Bahia Felizístä lentokentän kautta Las Palmasiin ja sieltä Arucas´in rommitehtaalle rommimaistiaisiin; vierailimme kreivittären puutarhassa ja sieltä Terror´ín pyhälle kirkolle ja vuoriston serpentiiniteille. Lounastimme upealla näköalapaikalla Balcon de Zamorassa ja "anopintappomutkan" kautta alas 1800 metrin korkeudesta takaisin kohti Ingelsin "eläviä" (muuttavat muotoaan) hiekkadyynejä´. Maistelimmepa vielä Canarialaisia herkkuja Tejedassa, josta ostin matkaani kluteenittoman mantelikakun.

Onni olisi halunnut kierrellä tarkemmin näitä satamalaitureita. Harmi että hän ei ollut mukana.

Yhden iltapäivän vietimme Puerto de Mogáníssa, Canarian Venetsiassa. Siellä kiinalaisessa kaupassa tapasin ainoan, myyjänä olleen kiinalaisen. Mogánin satamassa astuimme laivaan ja seilasimme laivan yläkannella kauniissa auringonpaisteessa Puerto Ricon satamaan. Sieltä jatkoimme matkaa bussilla kohti hotellia.

Muistelen oppaan kertoneen, että Gran Canarialla on asemakaavaan kirjattu, että kaikkien kiinteistöjen osalta yli puolet pitää olla vaihtuvassa turismikäytössä. Hotelleja onkin vieri vieressä jylhillä rinteillä.

Orvokin kanssa teimme eräänä iltapäivänä pitkän kävelylenkin rantaviivaa pitkin aina San Augustin´iin asti, joten Inglesin nakurannat jäivät tällä kertaa katsastamatta. Ehkä palaan joskus vielä Canarialle, vaikkei se suosikki kohteeni ole koskaan ollutkaan.

Tästä portin päällä olevasta nimestä muistui Minnan perhe ja siellä Perla mieleen. Kaikkea hyvää teille.

Saimme kuitenkin oppaalta tietää, että Carian saaret ovat Hawaijin saarten jälkeen maailman luontorikkain saariryhmä. Siellä kuuluu olevan 583 alkuperäiskasvia, kun niitä koko Fennoskandiassa on vain kuusi ja tunnetuin niistä ehkä meidän kotipihlajamme. Alkuperäiseläimistöäkin siellä on useita tuhansia, koska suurten kanjonien ansiosta sieltä löytyy kaikki mahdolliset ilmastolliset ja mikrobiologiset vyöhykkeet.

Kävimme Orvokin kanssa shoppailemassa Ingelesissä yhden iltapäivän ja ajelimme kaupunkijunalla melkein tunnin kierroksen katsellen kaupunkia.

Hotellissamme oli paljon myös ruotsalaisia, tanskalaisia ja norjalaisia. Kuuluipa saksankieltäkin jostain. Lapsiperheitä oli tietenkin kovasti. Osallistuin allasjumppaan, muutoin on loma mennyt aivan lekotellessa. Ruoka-aikaa en "unohtanut" kertaakaan.

Rannan lentopallopelit näyttivät olevan miesten suosiossa.

uusi Vuosi otettiin vastaan ilotulittein ja siitä suoraan muutaman tunnin unille jä lähtö kotii olikin aamulla klo 5:30. Illalla saavuin kotiin Suomen pakkaseen. Pia oli kentällä vastassa, joten olin kotona jo hyvissä ajoin illalla.

Kiitoksia vain Orvokille ja Juhalle matkaseurasta, johon häikäilemättömästi tunkeuduin mukaan.