Matka Bangkokiin taittui mukavasti autolla Thaimaan 12 miljoonaiseen pääkaupunkiin vajaassa kahdessa tunnissa. Tiger Land oli jo matkan varrella. Bangkokin Suvarnabhumi´n lentokentän ja Pattaya´n välillä kulkee ns. "door to door" bussi, joka maksaa 150 bat. Bussi kulkee kahden tunnin välein. Thaimaa on siitä mukava, että englantia ymmärretään laajasti. Thain kieli itsessään on kaunista katsottavaa, kuin korukirjoitusta, joka ei kyllä aukene ensikertalaiselle.

Liikenne on taukoamatonta hotellimme edustalla ja vasemmanpuoleista.

Huomaa heti, että tullaan suurkaupunkiin: elevated tiet, metrolinjat, pilvenpiirtäjät, skytrain pikajuna lentokentältä keskustaan ja tuk tuk´it, jotka puuttuvat kokonaan Shanghain katukuvasta. Hotellimme Amari Watergate sijaitsee aivan ydinkeskustassa Siam´in alueella. Näemme Lotus Centerin ja Carrefourin mainoksia ja olo tuntuu kotoisalta.

Loppupäivän saamme tutustua omin päin kaupunkiin. Heti hotellin portilta alkaa katukauppiaiden ahtaat kujat ja niitä jatkuu ja jatkuu.

Toisella puolen katua huomaamme elektroniikkatavaratalon. Siellä vierähtää aikaa. Ostamme kirjoittimeemme mustan ja värikasetin ja saamme ne suunnilleen puoleen hintaan verrattuna Carrefourin hintoihin. Muutoinkin tuntuu, että katumyymälöissä on vieläkin halvempaa kuin täällä Shanghaissa, joka onkin Kiinan kalleimpia paikkoja.

Toteamme, että kaupunki on aivan liian iso kävellen tutustumiseen. Tyydymme hotellin lähiympäristöön ja illallista syömme hotellimme Italialaisessa ravintolassa.

Heti aamusta Dumnoen Saduak´in vedenpäälliset markkinat täyttyvät turisteja kyyditsevistä veneistä ja kauppiaista.

Aamulla herätys on jo 5:30, aamiainen ja lähtö hotellista klo 7. Päämäärämme on "floating market" eli vedenpäälliset markkinat. Autonkuljettajamme suuntaa etelää kohti ja ilmoittaa matkaa olevan n. 120 km ja 1,5 tuntia. Matkaamme läpi merisuola-altaiden, joissa vettä haihduttamalla saadaan merisuolaa. Näitä altaita on kilometritolkulla.

Suolanmyyntipisteitä oli matkallamme usean kilometrin ajan. Pienempi pussukka näytti maksavan 20 batia.

Saavumme hyvissä ajoin markkinoille. Turistibusseja virtaa paikalle aina vaan lisää, kauppiaat pystyttävät kojujaan, avaavat luukkujaan ja kohta kanava on täynnä elämää. Tarjolla on kaikkea mahdollista ruoasta, juomasta, vaatteista, koruista ja laukuista lähtien.

Teimme veneajelun kanavilla ja onneksi olimme ajoissa, sillä kohta huomasimme, että veneet tuskin pääsivät ohittamaan toisiaan.

Paikalliset näyttivät  tulevan kuin torille konsanaan ruokaostoksille ja syömään veneissä valmistettavia annoksia.

Olemme televisiosta nähneet kuvia näistä markkinoista, mutta itse koettuna se oli uskomaton elämys, makuja, ääniä, ihmiskuhinan ympäröimänä. Olisin viihtynyt siellä vaikka koko päivän, vain katsellen sitä kaupankäyntiä. Iltapäivällä palasimme kuitenkin takaisin hotelliin ja pienen levon ja hotellimme leipomo-kahvilassa nautitun lounaan jälkeen lähdimme lähiostoskujille.

Asumme todettiin kelvolliseksi Suureen Palatsiin.

Seuraavana aamuna lähtö hotellista klo 8 matkatavarat mukana suuntaamme China townín ja vihannes- sekä hedelmä markkinoiden läpi kohti Grand Palacea. Mukaamme aamusta liittyi opastyttö, joka edellisenä iltana jo oli soittanut meille ja antanut pukeutumisohjeet. Päälle ei saanut panna mitään kirkasta (punaista, pinkkiä yms). Jouduimme palatsin portilla vaatetarkastukseen, monet turistit joutuivat vuokraamaan pitkät hameet ym. päästäkseen alueelle, jossa vallitsi nyt entistä tiukempi pukeutumissääntö kuninkaan sisaren kuoleman johdosta. Paikalliset olivat pukeutuneet täysin mustiin vaatteisiin, lapset valkoisiin puseroihin ja mustiin hameisiin tai housuihin.

Kaikki mikä näyttää kullalta, on sitä ehtaa kultaa.

Suuri palatsi sijaitsee aivan Bangkok´in kaupungin läpi virtaavan Chao Phraya joen rannalla. Alue on 218000 m2 suuruinen vuonna 1782 perustettu alue, jossa on paitsi kuninkaallisia yksityisalueita, hallintorakennuksia ja mm. Emerald Buddha temppeli. Alue on muurein ympäröity ja lähes kaikki rakennukset oikealla kullalla koristeltuja. Kuulemme, että nykyinen kuningasperhe ei enää asu palatsialueella, mutta sitä kaytetään edustustiloina, kun saadaan kuninkaallisia vieraita. Häikäistymme aivan siitä mahtavasta kulta ja jalokiviloistosta. Emerald Buddhaa pääsemme katsomaan avojaloin, mutta meitä opastetaan istumaan lattialle niin, etteivät jalkaterät osoita kohti Buddhaa, mikä olisi epäkunnioittavaa. En ole tottunut istumaan jalkojeni päällä ja olo tuntuu hankalalta. Onneksi opas nousee aika pian. Ihmiset tuovat lootuksen kukkia temppeliin, joita on saanut ostaa temppelialueelta. Harmi, että emme päässeet turisteina katsomaan kuninkaan sisaren ruumista.

Palatsien rakennelmia koristivat tietysti kaikenlaiset Aasian jumalat ja tämä kengätön Apina Jumala on kuulema ns. hyvä Jumala. Kengälliset ovat pahoja.

Suuresta palatsista suuntaamme vielä Vinamek´iin, joka kerrotaan olevan maailman suurin golden tiikistä valmistettu puinen asuinkompleksi. Alue on suuri, mutta suuntaamme suoraan tiikkirakennusta kohti ja parahiksi englanninkielinen opastuskierros on alkamassa viiden minuutin kuluessa. Ehdimme viedä kenkämme säilytykseen, kamerat kännykät ja laukut olimme joutuneet luovuttamaan jo aikaisemmin portilla ja taas hiippailemme paljain jaloin, nyt puisilla lakatuilla lattioilla.

Kuva on esitteestä ja siksi huono, mutta antaa kuvan tyylistä, jolla Vinanmek on rakennettu.

Vinamekín palatsi on ollut vain 5 vuotta kuninkaan asuntona ja se on rakennettu viktoriaanisen ajan mallin mukaisesti vuonna 1901 ja on nyt siis museona, jossa säilytetään mm. kaikkea Euroopan matkoilta tuotuja kalleuksia, posliineja eri maista (jokaiselle viikonpäivälle oma värinsä) samoin kuin kristalleja ja kuningasperheen lahjaksi saatuja esineitä. Saamme tietää, että jokaisella viikonpäivällä on oma värinsä ja nykyisen kuninkaan väri on keltainen, koska hän on syntynyt maanantaina. Huoneet ovat kalustettuja ja upeilla matoilla sisustettuja. Hyvin saman tyyppisillä, mitä meilläkin kotona on, ovat vain huomattavasti suurempia.

On aika palata kentälle ja kotimatka Shanghaihin alkaa. Bateja jäi jäljelle, ehkä pääsen vielä uudelleen Thaimaahan.