Taifuuni Krosa on hellittänyt otteensa jo eilen näiltä meidän tienoilta, mutta jälkeä se on taas synnyttänyt kaupungissa. Krosa on laantunut kohdatessaan Shanhaihin pohjoisesta tulleen viileän ilmamassa ja kääntynyt Yangtze joen suulta takaisin merelle. Viranomaiset kuitenkin pelkäävät, että se saattaa merellä jälleen voimistua ja kääntyä takaisin kohti Shanghaita.

Maanantaina iltapäivällä tuulen voimakkuuden kerrotaan olleen jopa 114 km tunnissa. Sade aiheutti veden tulvimisia kaduille tuolla Puxi´in puolella. Täällä uudella, Pudongin puolella, jossa me asumme, ei suurempia lätäköitä huomioon ottaen huomannut mitään tulvimisia. Vanhassa kaupungissa puun kaatuminen sähköjohdoille aiheutti sähkökatkoksia.

970983.jpg

Kuva Wushon´in satamasta viime viikolta.

Tuolta rannikolta evakuoitiin ihmisiä turvaan sisämaahan ja oikeastaan laivat Wushongín satamassa olivat hädässä. Siellä uudessa Wushongin matkustajasatamassahan kävimme juuri Onnin kanssa lomaviikolla. Lehdessä sanotaan, että suuret alukset 500-100 tonnia painavat, pysyvät normaalisti hyvin ankkuroituina kahdella isolla ankkurilla. Nyt kuitenkin laivat jouduttiin koneen avulla pitämään paikoillaan. Kaikki poikkiliikenne lähisaarten välillä oli poikki.

Pudongin lentokentällä lentoja jouduttiin perumaan ja osa oli pahasti myöhässä.

970984.jpg

Tämän pahemmalta tilanne pihassamme ei enää ollut myöhään maanantai-iltapäivänä.

Tuuli puhalteli täälläkin koko päivän aika voimakkaasti, niin, että kun yritin mennä klubi-talollemme sateensuoja kääntyi heti vikuralleen. Sain kuin sainkin sen yläosan suojaksi, mutta kastuin tällä matkalla vyötäröstä alaspäin läpimäräksi. Tulin kotiin vällyjen alle makaamaan. Tuntui, että joka paikkaa särki ja paleli, vaikka olin pukenut villavaatteet päälle ja olin peiton alla.

Eilen tiistaina oli jo parempi päivä. Yskä alkoi lohkeilemaan ja vinkuna hengittäessä laantui. Totesin parantuvani tästäkin taudista. Samoin näytti ilma laantuneen. Yhä edelleen tuulee, mutta tänään paistaa jo aurinko. Luulen, että tänään uskaltaudun jo ulos pyöräni kanssa. Onni lähtee iltapäivällä töistä suoraan Xian´iin ja palaa vasta perjantai-iltana.

970985.jpg

Nämä korkeat tiet ja sillat ovat vaarallisia paikkoja kovalla tuulella ja yleensä ne suljetaankin silloin. Kuva on Nanpu-sillalle menevistä kierroksista, joita on kolme kokokierrosta, ennen kuin pääseen sillalle maanpinnasta.

Peruin tiistain ayin tulon, koska halusin sairastaa rauhassa. Nyt oli aikaa ja voimia tutkia Intian nähtävyyksiä ja matkakertomuksia. Illalla huomasin, että ranteeni oli oikein kipeä. Olin ollut koneellani liian monta tuntia. Marjan kanssa on suunniteltu Pohjois-Intian kiertomatkaa, käsittäen muinaisen Intian. Saapa nähdä näemmekö vielä tässä kuussa Taj Mahal´in, jota maailman kauneimmaksi rakennukseksi kutsutaan. Matkatoimiston tytöllä on aika kiire, jos meinaa saada meidät matkaan ensi viikon lauantaina. Viisumit on anomatta, passia ja valokuvia sitä varten ei ole vielä meiltä edes haettu. Tänään käyn nostamassa varulta pankkiautomaatista matkarahat matkatoimistoa varten.

Matkaohjelmamme on suunnilleen valmis. Yhtä yöjunamatkaa yritetään vaihtaa vielä lennoksi. Jotenkin ei yhtään innosta nukkua 4-6 hengen kabiinissa intialaisten kanssa, jossa matkalaukut täytyy yöksi sitoa omalla lukolla ja ketjulla sängynjalkaan kiinni yön ajaksi. Muutaman tunnin junamatka päiväsaikaan riittäneen kokemukseksi tätä lajia. Air China lentää suoraan Shanghaista New Delhiin, jossa matkamme on määrä alkaa ja päättyä. Kirjoittelen matkasta lisää myöhemmin, jos siitä nyt jotain tulee.