WUYI MOUNTAIN

Shanghain eteläiseltä rautatieasemalta

yksityisjunamme lähti illalla klo 20.30 kohti Wuyishan kaupunkia, Jiangxi provinssissa, Shanghaista etelään, kohti "The Nine twist Stream´ia" joka kiemurtelee 36 upean vuorenhuipun ympäröimänä.

Me expatriootit matkustimme junan pehmeässä osastossa, joiden vuoteet meidän mittapuumme mukaan ovat suhteellisen kovat, mutta eivät vetäneet kovuudessaan vertojaan neljän tähden Baodao hotellin kivikoviin vuoteisiin.

Pakko laittaa kuva junan wc:stä, joka ei tietenkään anna läheskään oikeaa kuvaa, koska tärkeä hajuaistimus jää kokematta.

Viikonloppu osoittautui ihanaksi patikointiviikonlopuksi ja todeksi kuntoilulomaksi, ainakin minun kohdallani. Tuntui hurjalta lähteä kipuamaan melkein kohtisuoraa vuorenseinämää. Kulkureitit olivat hyvin askellettuja ja aidattuja, mutta ajoittain joutui kulkemaan melkein nelinkontin. Heti ensimmäisen päivän aamuna kipusimme 1,5 tuntia Huxiao Cliff`lle, jyrkänteelle. Hikisinä, mutta onnellisina saavuimme suoraan hotellin lounaspöytään, jonka jälkeen pikainen suihku ja kohti Nine Twist Streamíä.

Kokeilin varuksi kantotuolia, eräällä levähdyspaikalla.

Meidät kuljetettiin busseilla joen yläjuoksulle, jossa kipusimme 6 hengen bambuveneisiin, joissa jokaisessa oli kaksi ohjaajaa.

Laskimme vihreävetistä joen uomaa alas ja saimme ihaille mahtavia vuoria ympärillämme, joita jääkausi aikanaan on kohdellut varsin helläkätisesti. Aina pienissä koskipaikoissa bambuveneemme sai uutta vauhtia ja olo oli ihanan levollinen ja raukea aamupäivän kiipeilysessioin jäljiltä. Välillä harmitti, kun veneemme ohjaajat pulisivat keskenään kovaäänisesti koko matkan. Jotenkin olisin nauttinut enemmän hiljaisuudesta.

Takana muinainen kivisilta ja edessä pieni koskipaikka.

Noustuamme veneistä vierailimme vielä muinaisessa Song Dynastian ajan tyyliin rakennetussa palatsissa, joka on vanhin palatsi Wuyi vuorilla. Ja illallisen nautittuamme Dynasty Restaurantissa, uupuneina kävimme aikaisin nukkumaan, koska aamuherätys oli jo klo 7.

Alhaalla näkyy joki, jota edellispäinä laskimme.

Heti aamupalan jälkeen edessämme oli nousu Heavenly Tour Peak´ille. Pihvet roikkuivat uhkaavasti ja sadetakit tekivät kauppansa vuoren ala-asemalla. Koko matkalla emme kastuneet kertaakaan, vaikka nyt patikkaretkemme reilut kesti 3 tuntia. Siitä ajasta suurin osa meni taas jyrkkiä vuorenrinteitä kavutessa. Kipuaminen oli kyllä vaivan arvoinen. Näimme joen, jota pitkin edellispäivänä olimme bambuveneillämme lasketelleet. Vuoren laelle oli 888 porrasta melkein pystysuoraa seinämää, joten Kaunispään huipulle menevät rappuset (en muista montako, ehkä Eki tai Aune kertovat kommentissa) taittuvat varmaankin tämän jälkeen mukavasti. Joka tasanteella oli myynnissä juotavaa, syötävää, jäätelöä ym. virvokkeita.

Alastulo olikin sitten loivempaa ja nopeampikulkuista reittiä vuoren toista rinnettä pitkin.

Bussit veivät meidät oman hotellimme ravintolaan ensin suihkuun ja lounaalle sekä huoneitten luovutukseen.

Iltapäiväretkemme olikin huomattavasti kevyempi. Nousimme vain hieman teeviljelmien ja "Lohikäärmeenpesän" kautta Dahongpao´lle, jossa näimme luonnonvaraisia tee-pensaita kasvamassa vuoren seinämällä. Kuljimme aamuisesta aivan erityyppisissä maisemissa; näimme ihania vuoren onkaloita, kuljimme pitkin kivettyjä polkuja, kivisiä "pitkospuita ja taas tietenkin niitä vuoren seinämän rappuja pitkin.

Menimme maistelemaan paikallisia tee-laatuja. Seutu on kuuluita mm. Wulong-teestään. Söimme aikaisen illallisen hotellissamme ja palasimme junaamme, josta junamme lähti kohti Shaghaita klo 18,20. Tänä aamuna juna oli Etelisellä rautatieasemalla jo 7:40, josta kuljettajamme toi meidät kotiin.

Tässä saamamme aamupala junassa: Pähkinöitä, tofua ja ankankoipia, kaikki ilmatiiviisti pakattuna.

Samaisia ankankoipia saimme myös hotellissamme. Tällä matkalla meille tarjoiltiin, myös pikkulintua, sammakkoa, erilaisia sieniä, bambua, erilaisia kaloja ym. eksoottista.

Minulla alkaa pyykkien pesu ja Onnilla jatkuu päivä työn merkeissä.