Aina sama kiire ja aikainen ylösnousu lähtöpäivän aamuna. Tänään Orvokki ja Juha päättivät palata Maglev-junan kyydissä lentokentälle.

Samaan päivää osui myöskin meidän oma lähtömme pidennetylle viikonloppumatkalle Wuyi vuorille. Pakkaamista oli siis sekä vierailla, että meillä. Kaksiviikkoinen hurahti taas vauhdilla ohi. Ensimmäisen viikon olimme Hainanilla lomailemassa ja toisen vietimme Shanghaissa.

Eilen vietimme ns. seikkailupäivän keskustassa. Tosin ensin olimme Scienc & Technology, Tiede & teknologiamuseossa yli neljä tuntia. Siltä hyppäsimme metro no 2 ja ajoimme tv-tornin viereen. Sieltä Sightseeing tunnelia pitkin Huangpu-joen Puxi`n puoleiselle rannalle. Sieltä löysimme risteilyaluksen, joka sopivasti oli kohtapuoleen lähdössä jokiristeilylle. Oli muuten sama laiva, jolla yrittäjänaisten kanssa olimme iltaristeilyllä. Lippujenostopaikasta meidät vietiin pikkubussilla laivan lähtöpaikkaan.

Ilma oli suhteellisen kirkas ja saimme hyviä kuvia joenvarren näkymistä. Tässä näkyy tuo JinMao Towerin viereen tulevan tornin korkeus tällä hetkellä..

Takaisin Pudongin puolelle tulimme kiinalaisten käyttämällä lautalla a´0,50 Rmb eli 5 senttiä. Rannasta hyppäsimme taksiin ja ajoimme suoraan omaan Decathloniin viimeisille ostoksille ja sieltä Cameoon illalliselle. Ilta oli jo aikaa pimentynyt ennen kuin ehdimme kotiin.

Orvokki avustaa silkkipeiton teossa.

Kangasmarkkinoilla saimme rampata neljänä päivä sovituksissa ja korjauksissa. Orvokki sai kauniin chibaon ja silkkijakun housuilla ja kahdella topilla, nahkableiserin - punaisen sekä töihin jakkupuvun ym. Yhden päivän vietimme Orvokin kanssa vanhan kaupungin silkkimuseo/myymmälässä. Saimme henkilökohtaisen opastuksen silkkipeittojen valmistuksesta ja ostoksissa meitä avusti englantia hyvin puhuva tulkki. Ostimme kaikkea, mikä mahtui päälle. Silkkikerraston, pitkälahkeisen (miesten suurin koko), silkkipaitoja, puseroita ja silkkisametti talvitakit, karvasomistein.

Tv-tornin edustalla Orvokki ja Juha ja kuljettajamme Cao, jolle opetimme suomalaisia sanoja.

Ehdimme viettää päivää Yuan Garden´ssa, Nanjin Lulla, Villieläinpuistossa Tv-tornissa,Shanghain museossa ja monessa muussa paikassa nähtävyyspaikassa. Tennistäkin ehdimme pelata.

Katukeittiö LujiaBang Lu:lla.

Heti ensimmäisenä viikonloppuna vietimme Orvokin syntymäpäiviä kotona ja sunnuntaina jatkoimme Westinín shamppanja brunssilla ja sieltä melkein suoraan Barbique- illalliselle.

Maanantaina olikin lähtö Hainanille. Siitä erikseen.

Näkymä Mariott hotellin ylemmän tason uima-altailta  merelle päin.

Tänään iltapäivällä alkaa Onnin työnantajan järjestämä viikonloppumatka Wuyi vuorille. Matkaan lähtijöitä on yhteensä 212 henkilöä, joista meitä expatriootteja ja heidän perheenjäseniään, on 22 henkeä. Loput ovat kiinalaisia. Lähtijät ovat täältä Shanghaista, Wuxi´sta, Xian´ista, ja Pekingistä. Matkamme alkaa varsinaisesti täältä Shanghaista illallisella Shanghai Holiday hotellissa. Sieltä hyppäämme yksityisjunaan, ja aamulla saavumme Wuyi vuoriston rautatieasemalle, josta bussit vievät meidät Wuyi Mountin Baodao hotelliin.

Tällä kertaa Villieläinpuiston tiikerit olivat aivan kulkutien varressa.

Tämä onkin minun ensimmäinen matkana Kiinan vuorille, kun en edellisvuonna päässyt matkalle mukaan. Olin jo silloin Suomessa. Junamatka onkin jo tuttu. Onneksi näyttää siltä, että saamme on nin kanssa yksityisen kahden hengen makuuvaunuhytin, ilmeisesti samanlaisen, millä matkasimme keväällä HongKong´iin. Katsotaan mitä tulee.