Ensimmäisenä Hong Kongissa huomasi vasemmanpuoleisen liikenteen, siisteyden ja sen ettei ollut polkupyöriä, mopoja ym. sen kaltaisia kulkuneuvoja. Liikenne oli myöskin kohteliasta; jalankulkijoita ja muita autoilijoita kunnioittavaa. Muutoin kaupunki sykki vilkkaana kuten muistinkin.

Mainoskyltit roikkuivat jotenkin alhaalla katujen yllä ja kaupunkibussit olivat vaihtuneet lähes yksinomaan kaksikerroksisiksi.

Huoneemme oli Imperial Hotellin 16. kerroksessa ja näkymä oli merenlahdelle ja saaren puolelle.

Hotellimme sijaitsi aivan Kowloonin kärjessä, lähellä satamaa ja merta, paikoilla jotka olivat meille jo ennestään tuttuja.Hotellissamme ei ollut ravintolaa, joten aamiaisenkin nautimme milloin missäkin. Ensin se vähän hirvitti, mutta huomasin, että ruokakadut olivat aivan vieressämme, josta sopivia aamiaispaikkoja löytyi yllin kyllin. Ensimmäisen aamiaisen söimme Starbucks´ssa, joka olikin varautunut tarjoilemaan kunnon aamiaisen. Aamu aamulta löysimme uusia ja edullisempia paikkoja. Jos olisimme olleet tarpeeksi kauan, olisikohan tarvinnut maksaa aamupalasta juuri mitään.

Tyypillinen Ferry, joka liikennöi Hong Kong´in lahden puolelta toiselle.

Matkaan olin varautunut etukäteen tulostamalla kaikki Hong Kongin MUST-kohteet, joissa emme olleet käyneet. Samoin eri liikkeiden Outlet-myymälät olivat paperilla osoitteineen.

Matkamme osoittautui kuitenkin aivan toisenlaiseksi. Onnilla oli kiire päästä meren tuntumaan jo ensimmäisestä illasta lähtien. Joka ilta viimeiseksi siis kävelimmekin rantabulevardia katsellen laivoja ja kansaa joka vaelteli edestakaisin kuten mekin. Kieltämättä tuli mieleen oma vene ja Päijänteen vedet kauniina kesäpäivänä. Ensimmäisenä aamuna aamiaisen jälkeen päätimme suunnata meren lahden toiselle puolelle Ferryllä eli lautalla joka liikennöi saaren ja Kowloon´in väliä jatkuvasti. Matka kalliimmalla yläkannella maksoi 1,50 H$ eli 1,5 Rmb eli 15 centtiä ja kesti n. 8 min.

Klubilaisten veneitä poijuissa.

Päätimme kävellä rantaa pitkin kohti huvivenesatamaa. Niinpä päädyimmekin paikallisen veneseuran Royal Hong Kong Yacht Glubille. Sikäläisessä toimistossa ilmoittauduimme ja annoimme henkilötietomme, veneseuramme nimen ja allekirjoitimme Visa-tositteen, jonka jälkeen saatoimme lounastaa seisovasta pöydästä ja käyttää muitakin palveluja ja lasku seuraisi perästä.

Lounas terassimme Royal Yacht Klubilla.

Klubilla oli hieno rakennus kokous ym. tiloineen, monta ravintolaa, uima-allas osasto, venetarvikemyymälä, veneiden telakkapaikat ja poijupaikat. Klubiin kuuluu 4500 aktiivijäsentä ja 6500 poissaolevaa jäsentä. Seuraavalla reissulla osaamme tulla sinne uima-altaalle päiväksi. Ilman venettä klubilla saa olla 14 päivää vieraana. Tuntui olevan suosittu lounaspaikka. Rahaa ei siellä käsitelty ollenkaan. Jokaiselta kysyttiin vain jäsennumero.

Tram`issä on vain kaksi junavaunua ja Trammeja on kaksi, jotka ohittavat toisensa puolessavälin rinnettä.

Lounaan jälkeen ajoimme taksilla Peakìn ala-asemalle, josta matkasimme Tram´illa ylös huipulle. Se olikin muuttunut kovasti viimekäynnistäni. Paikalle oli noussut kunnon pytinki lukuisine ravintoloineen, matkamuistomyymälöineen ja näköalatasanteineen. Jo 100 vuotta on Tram liikenne kulkenut vieden ihmisiä lähes pystysuoraa seinämää pitkin huipulle. Nyt oli vahakabinetti tullut myöskin ala-asemalle. Huikeat olivat näkymät yli Hong Kong´in kaupungin ja merenlahden.

Hieman selkeämpi päivä olisi tehnyt täsät kuvasta vielä upeamman.

Huipulta näki myöskin saaren toiselle puolen. Vanha lentokenttäkin näkyi olevan paikoillaan Kowloonin rannalla. Uusihan on nykyisin Lantaun saarella lähellä Disneyland´iä. Alastuloa jouduimme jonottamaan myöskin, mutta vähemmän aikaa kuin ylös nousua. Päätimme kävellä kohti Ferry-satamaa ja katsella kaupunkia.

Rolls-Royce kauppa kiinnosti Onnia, tuskin sellaista näkeekään monessa paikkaa.

Ensimmäiset Rolls-Roycet näimmekin hotelimme naapurissa olevan The Peninsula Hotellin pihassa ja sen lähettyvillä. Hotelliahan käytti myöskin agentti 007 Hong Kong´in kuvauksissa.

Illallista söimme tavalliseen tapaan hotellimme viereisessä The Spagetti House´ssa, jonka ruokalista oli niin mahtava, että Onni halusi maistaa lähes kaikki sen listoilla olevat ruoat.

Seuraavana aamuna päätimme tutustua Aasian suurimpaan ostoskeskukseen Habour Cityyn.

Tämä ostoskeskus oli olemassa jo 18 vuotta sitten. Jälleen kerran sai todeta, että HK on oikea ostosparatiisi, mutta vain pienille ihmisille. Kengän koot loppuivat numeroon 39. Ostoskeskus tarjosi kaikki mahdolliset maailman merkit jopa Saab´it olivat siellä sisällä. Löysimme sieltä taas mahtavan lounaspaikan merinäköalalla Caredo Grill & Ouster Bar´n, jossa Onni söi annoksensa mukana mustaa spagettia, niin, että joka paikka oli mustassa värissä. Onneksi lähti huulista pyyhkimällä, kankaiseen lautasliinaan.

Kolmesti päivässä söimme hyvin kuten ne tietävät jotka Onnin hyvin tuntevat. Ruoasta ei tingitä.

Vaikka matka ei ollutkaan ostosmatka, ehdin matkallamme satamaan, joka kulki toisen suuren ostoskeskuksen läpi, ostaa kolmet uudet Ecco-kengät, kun kerrankin löytyi oikeaa kokoa. Ostoskeskus on myös täynnä räätäleitä, jotka muutamassa päivässä valmistavat asukokonaisuuksia. Niistä emme (tai siis Onni) nyt olleet kiinnostuneita. Satama oli mukava paikka viettää aikaa iltaisin ja päivisinkin.

Rauhallinen paikka suurkaupungin sykkeessä.

Lauantaina suuntasimme kohti suurta Kowloon puistoa, jossa olemme aikaisemminkin käyneet.

Sanna varmaankin muistaa tämän puiston.

Puut olivat kasvaneet isoiksi, uima-allasosastot, suihkulähteet, erilaiset aktiviteetit, lintulammikot, suihkulähteet ja mitä moninaisemmat puistomaisemat tekevät tästä puistosta ihanan paikan oleskella ja viettää vapaa-aikaa.

Space Museon teatteri sijaisee aivan rantabulevardin välittömässä tuntumassa.

Iltapäivällä suuntasimme kulkumme kohti Hong Kong Space Museota, jossa esitettiin Mystinen Intia - elokuva. Kyllä tunsi olevansa menossa mukana, kun puolipallon muotoiselta greeniltä katseli tapahtumia. On se Intia vaan niin mystinen paikka, että sinne pitäisi kerran päästä. Harmi, ettei Onni sinne halua ollenkaan.

Täältä teatterin lumoista siirryimme AquaLunan (purjelaivan tyyppinen vene) kannelle makoilemaan pehmustetuille tyynyille viinilasin kera, rauhallisen musiikin tulviessa kaiuttimista.

Laiva teki kiertoajelun saaren ja mantereen välisellä merialueella. Jotenkin tunnelma oli niin mahtava, että siihen olisi halunnut jäädä pitemmäksikin aikaa. Mutta kaikki loppuu aikanaan, myös meidän lomamme.

Omaa venettä tuli ikävä. Harmi kun Suomen lomat ovat niin lyhyitä, ettei ehdi vesille ollenkaan.

Seuraavana aamuna ehdimme vielä kävellä satamaan katselemaan laivaliikennettä, joka olikin kovasti vilkasta, olihan sunnuntaipäivä. Risteilyaluksia, suuria valtamerimatkustajalaivoja, rahtialuksia, kalastajaveneitä, ferryjä ym. huviveneitä oli salmi täynnä. Luotsilaivat saattelivat isommat alukset satamaan ja pois.

Tämä Wasa Queen-laiva lienee myyty aikanaan Suomesta näille vesille.

Puolenpäivän aikaan lähtö hotellista taksilla kohti rautatieasemaa. Lounastimme siellä ennen junaan nousua. Seuraavalle Hong Kong´in reissulle osaamme varustautua paremmin. Tiedämme mitä siellä on ja missä. Varmaankin palaamme sinne vielä. Mutta milloin?

Tällä Jumbo HotDokilla Onni jaksoi hetken matkustaa junassa.